Jak się opalać? 10 dobrych praktyk plażowiczki

Jak się opalać?
Lato w pełni. Aby rozsądnie korzystać ze słońca należy poznać jego zalety i wady.

Zalety:
1. Pod wpływem promieni słonecznych syntezowana jest w skórze witamina D, której zawdzięczany mocne i proste kości, zapobiega krzywicy i osteoporozie, ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu, regeneruje naskórek, a dzięki temu, że witamina wytwarzana jest z naszego cholesterolu i niektórych steroli roślinnych, obniża ona jego poziom.

2. Światło słoneczne pobudza wytwarzanie seratoniny i endorfin odpowiedzialnych za nasz dobry nastrój, jest więc bardzo korzystne dla osób ze stanami depresyjnymi,

3. Promienie słoneczne wzmacniają układ odpornościowy. Jak? Dzięki nim zwiększa się zdolność erytrocytów do transportowania tlenu.

4. Kąpiel słoneczna ma również działanie antyseptyczne- pomaga pozbyć się bakterii, a więc jest wskazana przy chorobach skóry i paznokci.

5. Wykazano, że promieniowanie słoneczne jest w stanie złagodzić stany przedmiesiączkowe i zmniejszać ryzyko zachorowania na raka jajników i piersi.

Wady:
1. Promieniowanie UVA odpowiedzialne jest za starzenie się skóry, namnażając wolne rodniki w naszym organizmie. Skóra szybciej traci jędrność i elastyczność oraz pojawiają się prędzej zmarszczki.

2. Nierozsądne opalanie może prowadzić do powstawania zmian skórnych, mogących przekształcać się w zmiany nowotworowe.

3. Możliwe jest pojawienie się trwałych przebarwień czy znamion.

4. Zbyt długa ekspozycja na słońcu może prowadzić do poparzeń, wysuszenia naskórka i odwodnienia organizmu.

Należy pamiętać, że skórę do słońca należy odpowiednio przygotować.

Dekalog opalania – 10 dobrych praktyk plażowiczki – Jak się opalać?

1. Przed opalaniem należy poddać skórę peelingowi, aby zrogowaciały naskórek nie spowodował nierównomiernej opalenizny. W lato warto takie zabiegi wykonywać przynajmniej 2 razy w tygodniu.

2. Pamiętaj zabezpieczać wszelkie znamiona i pieprzyki preparatem z faktorem min. 40 przez cały rok!

3. Skóra musi być codziennie pielęgnowana i nawilżana, aby przez ekspozycję na słońcu i morską wodę nadmiernie jej nie wysuszyć i nie uzyskać nieestetycznego wyglądu.

4. Im wyższy faktor tym lepszy! Najlepiej, gdy preparat chroni zarówno przez promieniowaniem UVA i UVB- oba są szkodliwe. Należy pamiętać, że kremy zaczynają działać dopiero po 20-30 minutach, więc należy je stosować przed ekspozycją na słońce i nie oszczędzać ich. Pamiętaj- żaden preparat nie daje 100% ochrony.

5. W lato warto odstawić wszelkie kosmetyki z kwasami i retinoidy, powodujące łuszczenie. Inaczej na pewno nabędziemy dermatologicznych defektów w postaci przebarwień po wakacjach.

6. Przed sezonem można rozpocząć suplementację beta-karotenem. Dostarczy on przeciwutleniaczy, które będą walczyć z wolnymi rodnikami, namnażającymi się od promieniowania UV oraz pomoże uzyskać brązowy odcień opalenizny. Najlepszym źródłem są produkty naturalne: marchew, dynia, pomidory, szpinak, kalafior, brokuły, sałata, cykoria, włoska kapusta, jarmuż, liście buraka, rzepa, szparagi, groszek, wiśnie, suszone śliwki, morele, brzoskwinie, nektarynki, melon, mango.

7. Pamiętajmy zabezpieczać oczy i włosy! Po okulary przeciwsłoneczne warto udać się do specjalistycznych gabinetów optycznych, do włosów stosuj spray z filtrami, zakrywaj je chustą lub kapeluszem i nie pozwalaj wysychać bezpośrednio na słońcu.

8. Nie eksponuj ciała na słońce w godzinach 11:00-15:00- wtedy jest największe ryzyko poparzenia skóry!

9. Podczas opalania należy się nawadniać! Nadmierne ciepło może powodować spadek ciśnienia krwi i osłabienie, dlatego podczas upałów najczęściej dochodzi do omdleń.

10. Przeanalizuj brane leki! Niektóre z nich mogą być przeciwwskazaniem do opalania, np. tabletki antykoncepcyjne, leki antydepresyjne czy przeciwcukrzycowe oraz niektóre zioła, np. dziurawiec.


Przypisy:
„Beta-karoten na twoim talerzu” B. Markiewicz
„5 porad jak chronić włosy przed słońcem”- http://www.kalamis.pl
„Wady i zalety opalania” – http://www.proekologia.pl/
„Jak opalić się równomiernie?”- A. Jakimiuk
„Zalety opalania” – M. Błaszczak

Podziel się/Dodaj do ulubionych